Iskra – podział części modelu 1:48

Ten post dostępny jest także w języku: angielski

Jak już zapowiadałem kilka dni temu, przyszedł czas na pokazanie ogólnego podziału na części. Jak wszyscy wiemy, modele z reguły są dzielone na połówki. To wynika z ograniczeń form wtryskowych, a modele żywiczne powielają ten podział. Nasza Iskra została pocięta z uwzględnieniem kilku innych czynników. I o tym będzie dzisiejszy wpis.

 rendering TS-11 Iskra 3D

Czy nowoczesny model żywiczny musi powielać stare rozwiązania technologii dla modeli plastikowych? Spróbowaliśmy trochę innego podejścia. Wypróbowaliśmy je już na modelach 1:72: śmigłowca K-Max, myśliwca F8F-1 Bearcat z Attack Squadron i na modelu 1:48 – PZL P.1 z Arma Hobby.

 render Iskra 3D

Model podzieliliśmy na istotne odejmowane sekcje. Pierwszą jest dziób, który ma być pusty – na ewentualne dodanie elektroniki. Drugą jest osłona silnika, w oryginale odejmowana całości do tyłu. Reszta kadłuba musiała się podporządkować technologii odlewu żywicznego, ogon jest odlany osobno. Taki podział elementów ogranicza liczbę miejsc klejenia do minimum i ułatwia modelarzowi waloryzację. Same podziały idą po liniach technologicznych.

 podział częśći Iskra 1:48

Skrzydło i wlot powietrza do silnika to najtrudniejsza część modelu. Skrzydła, z pełną mechanizacja w wersji Pro-set, wchodzą ściśle w odpowiednie gniazda, zapewniając odpowiedni wznios. Rejon luku podwozia i wlotu powietrza do silnika jest podzielony w płaszczyźnie poziomej – dając odpowiedni wyprofilowany kanał. Podział taki  wydaje się optymalny dla oddania wszystkich kształtów tej sekcji płatowca i zmniejszenia liczby części.

 wlot powietrza Iskra 1:48

Wnętrze kabiny także chcemy, chciałoby się powiedzieć „uprościć’, ale nie jeżeli chodzi o poziom detali, lecz o sprawę montażu. Konstrukcja ścianek kadłuba jest odlana razem z kadłubem. To bardzo pocienia optycznie ściany modelu, dodaje realizmu bez konieczności szlifowania wklejek żywicznych i ich dopasowywania.

render3

Author: Marcin Ciepierski

Marcin jest profesjonalnym projektantem 3D. Przygodę z modelami zaczął w klubie "Śmigiełko" jako nastolatek. Skleja modele samolotów US Navy w skali 1:72. W firmie Arma Hobby jest wspólnikiem odpowiedzialnym za projektowanie modeli.

Share This Post On
468 ad

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *